End of Season Gala
Introdans
Een zomers gala vol variété, onverwachte ontmoetingen en virtuoze choreografieën
Om de zomer feestelijk in te luiden presenteert Introdans aan het einde van het theaterseizoen ook dit jaar weer een wervelend ‘End of Season Gala’. Naast diverse toppers uit het Introdans-repertoire bevat het programma dit keer ook enkele verrassende ontmoetingen met bijzondere gasten. Maar liefst zeven choreografieën staan op het programma, van Robert Battle, Sidi Larbi Cherkaoui, Adriaan Luteijn & Chantal de Vries, Inbal Pinto en Daan Wijnands.
Voor de Introdans-dansers – van wie er een aantal dit jaar hun danscarrière beëindigt – is het Gala dé kans om (nog één keer) te schitteren en al hun talenten te etaleren. Introdans-directeur Roel Voorintholt: “Waar we voorheen tijdens End of Season met name hoogtepunten uit het voorbije seizoen dansten, willen we nu vooral een swingend, zomers feestje bouwen. Met variété, nieuwe, onverwachte samenwerkingen en virtuoze choreografieën.”
foto: Hans Withoos, Hans Gerritsen, Filibert Kraxner, www.introdans.nl
Nieuwe creatie - Daan Wijnands
Een bruisende, revue-achtige choreografie.
Rara Avis (première) - Adriaan Luteijn & Chantal de Vries
Enkele Introdansers en een groep bekende dragqueens onder aanvoering van de flamboyante Ma’MaQueen (alias voor Venus Bijleveld), delen het toneel in een nieuwe, spetterende choreografie.
Pure - Sidi Larbi Cherkaoui
Voor het tegelijkertijd lyrische en virtuoze ‘Pure’ maakt Sidi Larbi Cherkaoui gebruik van Japanse tekens: de vrouw in het duet beschildert haar lichaam ermee, waarmee ze niet alleen iets creëert, maar ook iets – haar puurheid – vernietigt. Teder maar tevergeefs probeert de man dit proces te keren.
Wrapped - Inbal Pinto
In deze publieksfavoriet versmelt ‘Pinto’ humor en poëzie in een visueel rijke, denkbeeldige wereld tot, zoals zij zegt, een ‘urban legend’. “Een heerlijke hap frisse lucht” aldus de Volkskrant.
Bon Appétit, Three, Takademe - Robert Battle
‘Bon Appétit’, zit vol tribal- en latin-invloeden. Met een subtiele knipoog verwijst Battle naar het kannibalisme, maar de choreografie is vooral een abstracte, ritmisch uiterst krachtige vertaling van Steve Reichs meesterlijke ‘Music for pieces of wood’.
'Three' is een hilarisch en atletisch powerstuk, waarbij drie mannen losgaan in een ‘muscular jam session’. ‘Een zo geslaagde en absolute versmelting van hiphop, breakdance en moderne dans kregen we niet eerder te zien’, aldus de jury van de Zwanen.
Voor ‘Takademe’, putte Robert Battle inspiratie uit de muzikale ritmes van de klassieke Indiase kathakdans. De korte choreografie is echter geenszins ‘klassiek’: de choreograaf wendde de snelle en hoekige ritmes van de kathak aan voor een eigentijdse, buitengewoon virtuoze mannensolo.