Op vertoon van je entreebewijs kun je op de dag van de voorstelling gratis gebruik maken van U-OV vervoer in de regio Utrecht.
Die Dreigroschenoper
Opera Zuid
Muziektheaterspektakel waarin klassiek, cabaret, jazz en chanson samensmelten
Kurt Weill en Bertolt Brecht schreven in 1928 met ‘Die Dreigroschenoper’ een muziektheaterspektakel waarin klassiek, cabaret, jazz en chanson op fascinerende wijze samensmelten. Bijna honderd jaar later is dit verhaal over de slinkse gangster Macheath (Mackie Messer) en bedelaarskoningsdochter Polly Peachum nog altijd scherp en herkenbaar. Opera Zuid neemt je mee naar een wereld van verraad, corruptie en omkoping. Duits gezongen, met Nederlandse dialogen en Nederlandse en Engelse boventiteling.
Die Dreigroschenoper is een coproductie van Opera Zuid, Theater aan het Vrijthof, Toneelgroep Maastricht, Philzuid en PLT Theaters.
Voorafgaand aan de voorstelling geeft Robert Jan Kramer een inleiding in de Hekmanfoyer. Voor deze inleiding moet je een apart kaartje kopen (€ 3).
Tijdens de inleiding is er aandacht voor de componist, zijn leven en zijn plek in de opera-geschiedenis. Veel aandacht voor het ontstaan van de opera en de plaats hiervan in de rest van zijn werk. Er zal ingezoomd worden op de personages en de verhaallijn, alles geïllustreerd met geluidsfragmenten uit de opera.
Regelmatig verzorg Robert Jan Kamer inleidingen in theaters bij voorstellingen. Hij heeft veel gedirigeerd in binnen- en buitenland, les gegeven aan het conservatorium in Tilburg (14 jaar) en op middelbare scholen.
muziek: Kurt Weill, tekst: Bertolt Brecht, naar ‘The Beggar’s Opera’ van John Gay, regie: Servé Hermans, met: Maarten Heijmans, Maartje Rammeloo, Huub Claessens, Lien Haegeman, Marcel Van Dieren, Nikki Treurniet, Lucie Van Ree, Kikki Géron en Jacques De Faber, orkest: Philzuid, assistent muzikale leiding: Lochlan Brown, foto: Bjorn Frins, www.operazuid.nl
Een toneelstuk met muziek in een proloog en acht scènes naar The Beggar’s Opera van John Gay, door Bertolt Brecht (tekst) en Kurt Weill (muziek) in samenwerking met Elisabeth Hauptmann.