DEADLIFT

DEADLIFT

Al Harah Theater | Boy Jonkergouw Producties | Riksteatern

Blauwe Zaal

Toneel

drankje inclusief

di 23 sep 2025

20:30

Een Palestijns-Nederlandse coproductie over de veerkracht van mensen in nood

Bashar Murkus is een vooraanstaand theatermaker in Palestina. Voor het visuele ‘DEADLIFT’ liet hij zich inspireren door een schilderij van de Palestijnse kunstenaar Suleiman Mansour, getiteld ‘Jamal Al Mahamel’, waarop een man de stad Jeruzalem op zijn rug torst. Hoeveel kan een mens dragen? Waar ligt het breekpunt? Wanneer verandert de strijd tegen vernietiging in een daad van destructie? Een Palestijnse cast brengt een poëtisch eerbetoon aan de veerkracht van mensen in nood.

concept en regie: Bashar Murkus, spel: Ehab Abed, Wajdi Khalid, Reem Talhami, Nicola Zreineh, muziek: Wouter de Belder, coproductie van Al-Harah en Boy Jonkergouw Producties, www.alharah.org, www.basharmurkus.org

Deze productie wordt mede mogelijk gemaakt door AFAC, The Danish House in Palestine en Riksteatern.

"It is impossible to write a synopsis for this performance. It simply cannot be done.

I write these words as Bashar Murkus, the creator of this work, after being commissioned by Al-Harah Theater, in partnership with Boy Jonkergouw Producties, with a remarkable mission: to create a theatrical piece in dialogue with the works of Palestinian painter Suleiman Mansour, one of Palestine’s most prominent artists and the creator of its most enduring symbols. I was to begin with his painting ‘Camel of Burdens’ - a portrait of a porter carrying an entire city on his back.

No sooner had I agreed to the project than the genocide committed by the Israeli occupation against Gaza - erupted once again, and it continues unabated as I write these words. What city do we carry in this performance, when our cities are being erased and our souls collapse with them? How can we embody a porter who endures the burden while our people die and we stand by, merely watching?

In this visual performance, I place my outcry, my shame, my fear, and my questions. This may not make for a perfect synopsis, but it has made for a performance bristling with questions—testing the limits of the human body’s endurance, and trying, from a heap of rubble, to piece together questions about the future. Not only the future of Palestine. 

What does the rubble teach us?"

Boy Jonkergouw focust zich als regisseur en producent op mensenrechten en sociale rechtvaardigheid. Hij ontwikkelde lesmateriaal over genocide en geeft samen met genocide overlevenden gastlessen genocide aan zowel geschiedenisdocenten als leerlingen HBO en VO.

Journalist Admira Fazlic (Prijedor, Bosnië-Hercegovina 1981) werkte jaren op de redactie van de NOS en was correspondent voor meerdere internationale media.

DEADLIFT

Al Harah Theater | Boy Jonkergouw Producties | Riksteatern

DEADLIFT

selecteer datum en tijd

di 23 sep 2025

20:30

€ 22,00 / t/m 18 jaar € 13,00

nagesprek

nagesprek | na afloop in de zaal, ca. 30 minuten (gratis)

Regisseur en producent Boy Jonkergouw zal het nagesprek introduceren. Hierna zal journalist Admira Fazlic in gesprek gaan met een deel van de Palestijnse cast en de directeur van Al Harah Theater, Marina Barham. 

Centrale vraag bij dit nagesprek is: hoe reageren we, vanuit onze menselijkheid, op processen van ontmenselijking.

 

nagesprek
nagesprek

tips

gratis met U-OV naar de schouwburg
dineren in Zindering

Kies een taal