What Remains
Ultima Vez
Blauwe ZaalOver de schoonheid van het steeds lichter wordende lichaamsarchief.
'What Remains' is een verhaal over beginnen en eindigen, over staan op het uiterste van een levenslijn, op het punt waar je als kind begint of waar je als oudere eindigt. De poëzie van het veranderen als mens, het maken van herinneringen en de angst om deze te verliezen. In What Remains brengt Zoë Demoustier twee generaties samen op scène: kinderen die beginnen aan het leven en oudere dansers die het leven achter zich laten.
De uitkomst van die ontmoeting is een fysiek en dansant spel tussen oud en jong dat het vergankelijke lichaam blootlegt. Er schuilt immers ook schoonheid in het verliezen, in het langzaamaan lichter worden van het lichaamsarchief. In een bewegingstaal waarin rollen kunnen omkeren, staan zowel jong als oud krachtig in hun kwetsbaarheid. Wie zorgt er voor wie? In de gelijkenissen en de verschillen vinden ze elkaar. Op scène staan drie ouderen, een jongvolwassene en zes kinderen.
foto: Klaartje Lambrechts en Tom Herbots
-
English text
A performance about the increasing lightness of the body archive and its beauty.
What Remains is a story about beginning and ending, about standing at the furthest point of a line in life, the point at which you start out as a child or end as an older person. The poetry of changing as a human being, making memories and fearing their loss. In What Remains, Zoë Demoustier brings two generations together on the stage: children starting out in life, and older dancers leaving life behind them. The outcome of this encounter is a physical, dancing interplay between young and old that exposes the ephemeral body. Indeed there is also beauty in losing, in the gradual lightening of the body’s archive. In a movement language in which roles can reverse, young and old alike are powerful in their vulnerability. Who cares for whom? They find one another in the similarities and the differences. On the stage there are three older people, a young adult and six children.
-
credits
Choreography: Zoë Demoustier, Performers: Misha Demoustier, Jef Stevens, Karin Vyncke, Irene Schaltegger, Alice Monserez, Chizzy Chinaedu, Charlotte Maes, Kyora Kaiwa Stoffer, Luwe Van Gucht & Charlie Van Cauwenberghe, Dramaturgy: Danielle van Vree, Choreography assistance: Oihana Azpillaga, Artistic Advice: Annemie Boonen, Misha Demoustier, Oihana Azpillaga & Wim Vandekeybus, Costume design & research: Annemie Boonen, Music & sound design: Misha Demoustier & Rint Mennes, Music research: Misha Demoustier & Sebastiaan Wets, Sound on tour: Rint Mennes / Schröder, Light & set design: Thomas Glorieux, Light advice: Varja Klosse, Light on tour: Thomas Glorieux / Benjamin Verbrugge, Interviews: Yelena Schmitz, Production: Ultima Vez, Co-production: STUK Leuven, BRONKS Theater for young audiences, HET LAB Hasselt, Krokusfestival Hasselt, Assistance: Emma Hons, Karlijn Vanoppen, Sarah Migairou Feldman, Dauwke Van Kerckhoven, Chisom Lois Onyebueke Chinaedu, With the support of the Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius.
Ultima Vez is supported by the Flemish Community and the Flemish Community Commission of the Brussels-Capital RegionThanks to Kristien De Coster, Kaïs Ung, Albertine Guilloteau Croizé, Hélène De Vrieze, Lore Stessel, Tom Herbots, Klaartje Lambrechts, Daniel Demoustier, Kurt van der Elst, Klaas De Somer, Johan Boonen, Willem Lenaerts, Maarten Van Cauwenberghe, Voetvolk/Rubigny, Pieter-Jan Decraene, Katrien Pauwels, Evelyne Coussens, Aaron Wouters, Inne Goris, Prof. dr. Sebastiaan Engelborghs, Lana Van Dierdonck, Veerle Berghmans, Joke Laureyns, Kwint Manshoven, Mieke Versyp, Hanne Demeire, House of Music, het stiekem stadskoor STEMMER o.l.v. Peter Spaepen, basisschool Catharina, juf Hilde Jacobs, woonzorgcentrum HOGEVIJF, Simen Eeckhout, Heleen Schepens, Hilde Vanhoutte, Anne Crevits, de ouders en familieleden van de kindercast, Sophie Lauwers, Kris De Bruyne