Scala & Limited
Krisztina de Chatel
Douwe EgbertszaalTweeluik van de grande dame van de Nederlandse moderne dans
De restricties van de afgelopen anderhalf jaar maakten de eeuwige strijd van de mens met zijn beperkingen - een terugkerend thema in de choreografieën van Krisztina de Châtel - ineens heel actueel en concreet. Maar de gebeurtenissen rond Covid-19 versterkten een nog veel grotere, actuele maatschappelijke problematiek: het gevoel existentieel gevangen te zitten, als man, als vrouw, als witte, als zwarte, als mens. De speelruimte van de mens, in tijd en ruimte, lijkt steeds kleiner.
In dit avondvullende tweeluik geeft De Châtel uitdrukking aan deze gevangenschap: in ‘Scala’ zoeken vijf vrouwen houvast op een ronddraaiende wenteltrap; in ‘Limited’ zoekt een mannelijke danser zijn bewegingsmogelijkheden, opgesloten in een glazen cilinder.
credits
choreografie: Krisztina de Châtel, compositie: J.S. Bach, Han Otten, dansers Scala: Marina Bilterijst, Alina Fejzo, Alice Gioria, Martina Orlandi, Federica Panariello, Julia Drittij, danser Limited: Ivan Montis, foto: Sjoerd Derine
-
Het is De Châtel ten voeten uit: strijdbare vrouwen die in volle concentratie minimalistische patronen uitvoeren. Het is ook De Châtel anno nu: evenzeer geïnspireerd door ruimtelijke uitdagingen als maatschappelijke en geopolitieke ontwikkelingen
NRC Handelsblad (over 'Scala') - -
Het is prachtig hoe De Châtel werkt met tegenstellingen: mens-machine, licht-donker, gevoelig-hard. De trap is als oorlogstuig, eenmaal op gang gebracht is er geen houden meer aan.
Trouw -