Íntimo

Farruquito

Verbluffende reis door de geschiedenis van de flamenco

Juan Manuel Fernández Montoya, bekend als Farruquito, werd in 1982 geboren in een gitanos familie waar de dans, zoals hij zelf zegt, ‘het dagelijks brood’ was. Zijn grootvader en flamenco-legende Farruco zag in hem zijn opvolger en wijdde hem in de geheimen van de familietraditie in. ‘Probeer te vliegen, maar beweeg niet’, leerde de patriarch van de dynastie de kleine Farruquito.

Voor ‘Íntimo’ omringt de maestro zich met zes van zijn lievelingszangers en -musici. Ze voeren je mee op een verbluffende reis door de geschiedenis van de flamenco, van de doorleefde ‘seguiriya’ tot een heerlijk uitbundige ‘fin de fiesta’.

meet & greet
Farruquito is in de Flamencowereld een echte ster. Mis daarom na afloop van de voorstellingen de meet & greet in de Hekmanfoyer niet!

  • English text

    Juan Manuel Fernández Montoya, known as Farruquito, was born in 1982 in a gypsy family for which dance, as he says himself, was ‘the daily bread’. His grandfather, flamenco legend Farruco, identified him as his successor, and initiated him into the secrets of the family tradition. ‘Try to fly, but do not move’, the patriarch of the dynasty taught the young Farruquito.

    At the side of the great Farruco, he made his Broadway debut at the age of five in the show ‘Flamenco Puro’, and he appeared in Carlos Saura’s film Flamenco. Since then, he has been keeping the family tradition alive across the world and bewitching audiences with his virtuosity.

    Farruquito stands for a flamenco that stays close to its roots: he achieves maximal expression with simple movements. This is flamenco as ritual, as religion, devoid of frills or dramaturgy. Wherever Farruquito dances, the auditorium is filled with an electric charge. He leaves no one unmoved. To see and hear Farruquito is to experience flamenco in its estado puro – pure state.

    For 'Íntimo', the maestro surrounds himself with no fewer than three of his favourite singers and the rising star Yerai Cortés (guitar). They take you on an astonishing journey through the history of flamenco, from the venerable seguiriya to a deliciously exuberant fin de fiesta.

    credits
    dance: Juan Manuel Fernández Montoya (Farruquito), vocals: Mari Vizárraga, Ezequiel Montoya Jiménez, Ismael de la Rosa, music: Yerai Cortés (guitar), Julian Heredia (bass), Paco Vega (percussion), www.flamencobiennale.nl

  • credits

    dans: Juan Manuel Fernández Montoya (Farruquito), zang: Mari Vizárraga, Ezequiel Montoya Jiménez, Ismael de la Rosa, muziek: Yerai Cortés (gitaar), Julian Heredia (bas), Paco Vega (percussie), www.flamencobiennale.nl

  • inleiding - lees meer

    Flamenco en gitanos : exotisme, marginalisering en culturele identiteit  
    In deze inleiding wordt Farruquito in een bredere context geplaatst. Zijn flamencodans is onlosmakelijk verbonden de beroemde flamencodynastie Los Farrucos waar hij nu de belangrijkste exponent van is. Daarnaast wordt ingegaan op de complexe en delicate relatie tussen flamenco en gitanos (Spaanse Roma)in bredere zin. Enerzijds werd flamenco altijd al geassocieerd en vaak zelfs vereenzelvigd met gitanos. ‘Echte’ flamenco staat volgens velen binnen en buiten Spanje gelijk aan Spaanse gitano flamenco. Hier tegenover staat de visie dat flamenco niet van de gitanos is maar de kern vormt van de Andalusische regionale identiteit. Naast deze etnische en regionalistische opvattingen over flamenco bestaat ook de nationale die flamenco ziet als een ‘typisch Spaanse’ cultuurvorm. Deze pogingen tot toe-eigening laten zien dat flamenco meer is dan betoverend: het vormt ook het symbolisch strijdtoneel tussen verschillende culturele identiteiten.  

    Josip Kesic is promovendus aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en docent-onderzoeker bij Hogeschool Inholland. In zijn proefschrift onderzoekt hij de culturele beeldvorming over de Europese grensgebieden Spanje en de Balkan, in het bijzonder de dynamiek en spanning tussen beeldvorming vanuit West-Europa en de beeldvorming vanuit deze gebieden zelf. Beeldvorming uit West-Europa – gekenmerkt door een mengeling van exotisme en stigmatisering – wordt in de cultuurproductie (literatuur, cinema, theater, muziek) uit Spanje en de Balkan niet alleen overgenomen maar ook vooral ter discussie gesteld, ondermijnd en bekritiseerd. Kesic publiceerde ook regelmatig in het Nederlandstalige tijdschrift 'Mundo Flamenco'Identiteit en beeldvorming staan tevens centraal in zijn onderzoek naar nationalisme en nativisme in Nederland. Zijn meest recente werk, geschreven samen met Jan Willem Duyvendak, is 'The Return of the Native. Can liberalism safeguard us against nativism?' (2023, Oxford University Press).   

Website

We helpen je ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in. Meer info: privacy statement

[2]
[1]