IMG_3663_druk_(c)_Michiel_Devijver.jpg
IMG_3541_druk_(c)_Michiel_Devijver.jpg
IMG_3605_druk_(c)_Michiel_Devijver.jpg

Killjoy Quiz

NTGent | Luanda Casella

Blauwe Zaal
Toneel

Bij Luanda Casella maakt de gezellige voorspelbaarheid van een televisiequiz gaandeweg plaats voor een veel pittiger denkoefening.

Een killjoy is iemand die opzettelijk het plezier van anderen vergalt. In 'Killjoy Quiz' ontpopt de spelbreker zich tot iemand die klaar staat om elke vorm van geweld de kop in te drukken, ook wanneer dat oncomfortabel is. Deelnemers beantwoorden vragen. Punten worden uitgedeeld. Maar wat betekent het om een quiz te winnen? Je kunt veel weten over de wereld, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook de complexiteit achter de feiten kent.

'Killjoy Quiz' ontwricht het idee dat je punten kunt scoren op kennis door een spel op te voeren, waarin leren hoe je in dialoog gaat het ultieme doel is. Woorden zijn oppermachtig en welsprekendheid is een wapen. De sluwe meerkeuzevragen leggen onze vooroordelen genadeloos bloot.

• Engelstalig, met Nederlandse boventiteling
• Language: English, Dutch subtitles

credits
regie en tekst: Luanda Casella, spel: Luanda Casella, Yolanda Mpelé en Lindah Nyirenda, componist: Pablo Casella, muzikanten: Timia Van der Linden, Helena Casella en Maïmouna Rachels, foto's: Michiel Devijver, www.ntgent.be  

  • English text

    Killjoy. A person who deliberately spoils the enjoyment of others. In Sarah Ahmed’s Killjoy Manifesto, the killjoy denounces the violent nature of ideologies. How? By exposing the manipulative force of the language and rhetoric that shape them. Luanda Casella creates a performance, inspired by Ahmed’s manifesto.

    Participants try to answer questions ‘correctly’. It is a mind game in which points are handed out. But what does such accomplishment say about the quality of someone’s knowledge? In KillJoy Quiz, the pleasant predictability of a television quiz gradually gives way to a much tougher thought exercise. Learning how to enter into dialogue is the ultimate goal.
    Which dominant discourses do we all maintain, consciously or unconsciously? How does language seduce our thinking? How do we position ourselves on key issues such as misogyny, racism, migration, economic imperialism, education, gender equality, ecology...? The cunning multiple choice questions in this production will mercilessly expose a number of our preconceptions.

tips

Website

We helpen je ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in. Meer info: privacy statement

[2]
[1]