Salomonsoordeel

TG Ilay

Bibliotheek Neude
Toneel

Bijzondere en intense voorstelling over de Nederlandse asielprocedure die wordt gespeeld in de prachtige hal van de Bibliotheek op de Neude.

Waar halen wij de wijsheid vandaan voor een Salomonsoordeel?
Doordrongen van de verantwoordelijkheid die op zijn schouders rustte deed koning Salomon iets volstrekt onverwachts. Om te kunnen besluiten wie van de twee vrouwen tegenover hem de echte moeder van de baby was, kondigde hij aan de baby in tweeën te snijden in de wetenschap dat de echte moeder instinctief zou reageren. Hij zocht naar een alternatieve, niet rationale strategie, waarschijnlijk omdat er binnen zijn wet en procedure geen manier was om te beslissen in zo’n cruciale zaak.

de aanleiding
Wanneer Hassan, een goede vriend van Ilay uit Gaza, wordt afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), besluit hij te willen leren over de asielprocedure en te zoeken naar de logica erachter. Na zeven maanden werken bij de IND leert hij de Nederlandse asielprocedure te begrijpen en waarderen. Anderzijds bevinden zich, tussen alle kennis die hij opdoet om het systeem te doorgronden, niet altijd de antwoorden. Net zoals de baby in de mythe van het Salomonsoordeel, dreigt Ilay verscheurd te worden: als een goede vriend van Hassan weet hij dat het leven van zijn vriend in gevaar zal zijn in Gaza. Als een opgeleide hoor- en beslismedewerker realiseert hij zich dat hij Hassan’s asielrelaas ongeloofwaardig zou hebben verklaard en ook zou hebben afgewezen.

het onderzoek
De drive om de asielprocedure volledig te doorgronden voerde Ilay langs het asielzoekerscentrum, de IND én de Rechtbank Amsterdam waar hij als griffier in opleiding de beroepsfase van afgewezen asielzoekers bijzat. Daarna bezocht hij burgers, illegalen, experts en politici in hun huiskamers om zijn verhaal te vertellen en hen uit te nodigen om samen na te denken.

En nu, als eindbestemming van dit proces, nodigt Ilay zijn vriend Hassan uit op het toneel om zich samen met zijn IND-mentor Peter én het publiek af te vragen waar wij met elkaar de wijsheid vandaan moeten halen voor een Salomonsoordeel. Hoe pakken wij met elkaar de verantwoordelijkheid?

let op: aanvangstijd kan gewijzigd worden
Voor de voorstellingen van 2, 3, 7 en 11 juli geldt dat de aanvangstijd nog kan worden gewijzigd i.v.m. het EK Voetbal. Als Nederland doordringt tot de kwartfinales, de halve finales en de finale, zal de voorstelling i.v.m. geluidsoverlast en drukte op de Neude op een ander tijdstip plaatsvinden. De voorstellingen op 2 en 3 juli kunnen dan verschuiven naar 15.00 of 18.00 uur; de voorstellingen op 7 en 11 juli naar 18.00 uur.

  • credits

    research, concept, regie en spel: Ilay den Boer | spel: Ilay den Boer, Peter & Hassan | creatief en uitvoerend producent en proces dramaturg: Denise Harleman, FUTURABILITY | dramaturgie: Maya Arad Yasur | eindregie en muziek: Paul Koek | componist: Gerjan Piksen | scenografie: Marloes en Wikke | productie: Floortje Halters | technisch producent: Siemen van der Werf | producent: TG Ilay | coproducenten: Likeminds en Het Zuidelijk Toneel | met dank aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid & Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) Den Bosch. Volledige creditlijst: www.tgilay-salomonsoordeel.nl

    foto's: Bas de Brouwer en Prins de Vos, campagnebeeld: Studio Matusiak | fotografie: Eddy Wenting & Paulina Matusiak, foto Bibliotheek: Rob van der Lingen, https://www.facebook.com/ilaytg, https://www.instagram.com/tg_ilay/

    De voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:
    Stichting Democratie en Media, VSBfonds, Fonds Podiumkunsten, BankGiro Loterij Fonds, Fonds ZOZ, Fonds 21, Fentener van Vlissingen Fonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Stichting Elise Mathilde Fonds en Kickstart Cultuurfonds.

tips

Website

We helpen je ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in. Meer info: privacy statement

[2]
[1]