Blasphemy Rhapsody

ICK Dans Amsterdam

Douwe Egbertszaal
Dans

De beweeglijkheid van zekerheden

De manier waarop we dansen kan nooit helemaal los gezien worden van de manier waarop we samenleven. Houden we afstand of knuffelen we elkaar juist dood? 'Blasphemy Rhapsody' ontstond tijdens de coronacrisis en ontpopt zich als een gedanst ritueel waarin zekerheden worden geofferd. De dans roept op om de beweeglijkheid van het leven te omarmen.

Vanuit de noodzaak om afstand te houden maar ook door te gaan met dansen, ontstond dit werk niet in de studio maar werkten de dansers thuis aan een solo. Met als uitgangspunt het voetenwerk van de Charleston en de extatische dans van de Zuid-Italiaanse Pizzica. In online verbinding met Emio Greco | Pieter C. Scholten zwoegden de dansers zich langs banken en tafels, om met de kracht van dans hun grenzen te verleggen. 

• blijf op de hoogte via het facebookevenement

  • language no problem

    The South Italian dance Pizzica, originally a wild dance to expel the deadly poison of a spider bite from the body, became the remedy against depression in times of poverty.  The Charleston arose during the interwar period as a reaction to the strict pre-war etiquette and marked the liberation from the constant fear of death caused by the First World War. 

    Blasphemy Rhapsody arose during the corona crisis. 

    The way we dance can never be completely separated from the way we live together. This is how dance and society intertwine. In fact, the power of dance works as a motor of change. What can we do to curb transience? Touch the divine or devour the earthly, keep your distance or hug each other to death? Silence before the storm. We spread our wings. Daftpunk's pop song Around the World echoes from the boxes. The first gust of wind sets us in motion. We want to go up but our feet remain firmly anchored in the ground. Blasphemy unravels itself into a danced ritual in which certainties are sacrificed. A call to embrace the mobility of life. A ceremony in which the down to earth reality nestles in holiness. 

    Like cursing in church, Blasphemy Rhapsody arose, with appropriate distance and from a pressing need for creation. This time not in a studio but in their 'holy' home space, the dancers worked on a solo based on the swaying structured footwork of the Charleston and the ecstatic dance of the southern Italian dance Pizzica. In online connection with Emio Greco | Pieter C. Scholten, they toiled their way ruthlessly, along benches and under tables, using the power of dance to take the measure of the walls and push their limits. 

  • credits

    choreografie: Emio Greco | Pieter C. Scholten, dans: Beatrice Cardone, Denis Bruno, Edward Lloyd, Hiroki Nunogaki, Isaiah Wilson, Maria Ribas en Victor Callens, www.ickamsterdam.nl

tips

Update coronamaatregelen

Als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen is Stadsschouwburg Utrecht tot 11 november gesloten. Heb je vragen? Bekijk de pagina veelgestelde vragen of bel 030 2324125 (ma t/m vr 10-17 uur). We hopen je snel weer te zien! 

All performances are cancelled until November 11th: read more

Website

We helpen je ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hier in. Meer info: privacy statement

functioneel
[2]
  • functionele cookies

    Zonder deze cookies kan de website niet goed werken. Ze zijn o.a. nodig voor het inloggen en het winkelwagentje.

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar gebruiken we om de website en bijbehorende statistieken (anoniem) te analyseren.

marketing
[1]
  • tracking cookies

    Met deze cookies kunnen we online advertenties tonen van voorstellingen die jij interessant vindt.

Of accepteer alle cookies
/ OK