"Fraai gezongen, zeer overtuigend geacteerd en met veel oog voor detail perfect geregisseerd." - Theaterkrant 

In Puccini’s ‘Tosca’ buitelen liefde, lust en politieke intriges over elkaar heen. Als de geliefde van de temperamentvolle Floria Tosca gevangengenomen wordt door de sadistische politiechef Scarpia, neemt Floria in een gevaarlijk spel van macht en liefde haar lot manmoedig in eigen handen, met dramatische afloop. Niemand komt ongeschonden uit de strijd in dit gevaarlijke spel van macht en liefde. Het beklemmende plot en Puccini’s hartverscheurende muziek maken ‘Tosca’ tot een van de meest geliefde opera’s ooit. Italiaans gezongen, met Nederlandse boventitels.

• blijf op de hoogte via het facebookevenement

credits
muziek: Giacomo Puccini, naar het toneelstuk ‘La Tosca’ van Victorien Sardou, dirigent: David Parry, regie: Harry Fehr, koorleiding: Andrew Wise, zang en spel: Kari Postma, Noah Stewart, Phillip Rhodes, Oleksandr Pushniak e.v.a. m.m.v. Orkest van het Oosten en Consensus Vocalis, foto: Astrid Verhoef, Marco Borggreve, www.reisopera.nl

  • language no problem - read more

    In Puccini's 'Tosca' the life of temperamental Floria Tosca is abundant with love, lust and political intrigues. When her beloved is imprisoned by the sadistic police chief Scarpia, Floria bravely takes her fate in her own hands which ends dramatically. No one comes out unharmed in this dangerous game of power and love. The oppressive plot and Puccini's heartbreaking music makes 'Tosca' one of the most beloved operas ever. Sung in Italian, with Dutch surtitles.

    credits:
    music: Giacomo Puccini, text: Luigi Illica and  Giuseppe Giacosa, after the play ‘La Tosca’ by Victorien Sardou, conductor: David Parry, direction: Harry Fehr, conductor: Andrew Wise, vocals and play: Kari Postma, Noah Stewart, Phillip Rhodes, Oleksandr Pushniakand many others, in collaboration with Orkest van het Oosten and Consensus Vocalis, www.reisopera.nl 

  • interview met regisseur Harry Fehr

    “Dit is een thriller van de beste soort”

    Door: Ingrid Bosman

    Hij lijkt zelf ook nog een beetje verbaasd dat hij het aandurft. Deze Tosca wordt een ingenieus samenspel tussen live opera en digitale projectie. Grote delen van de handeling op het toneel worden gelijktijdig geprojecteerd op beeldscherm. Let wel: het zijn geen live opgenomen beelden die ter plekke worden vertoond. De scènes zijn vooraf gedraaid op verschillende buitenlocaties en moeten tijdens de voorstelling simultaan worden gespeeld, precies als op het scherm.

    Met de gehate politiechef Scarpia als de alomtegenwoordige kwade genius, in de visie van de regisseur. “Hij domineert het verhaal, de thema’s, de muziek. Zelfs als hij niet of zijdelings in beeld is - en dat is een aanzienlijk deel van het stuk het geval - beïnvloedt hij de gebeurtenissen.” 
    Scapia ontgaat niets, dankzij de beeldschermen die zijn ondergeschikte Sciaronne permanent in de gaten houdt. De toeschouwers zien de beelden uit de kerk waar Cavaradossi aan het schilderen is - en bezoek krijgt van Tosca - op de schermen. Tegelijkertijd worden de scènes op het toneel ook nog eens echt gespeeld. Het maakt ze dubbel zo indringend, denkt Fehr.

    meesterhand
    Dat een op het oog zo oppervlakkig verhaal toch zo goed werkt is volgens Fehr te danken aan de meesterhand van componist Giacomo Puccini. “Hij stuwt deze opera voort, door muziek, zang en verhaal perfect te laten samenvallen.” Ooit liet Harry Fehr zich ontvallen dat hij niet graag met Richard Wagner aan een tafel zou willen zitten. Puccini daarentegen lijkt hem ideaal gezelschap,  meldt hij schaterend. “Hij is een meer menselijke componist dan Wagner. Geïnteresseerd in de levens van kleine mensen. Het enige wat Puccini doet is je uitnodigen om te voelen. Aan zijn werk kun je geen zware filosofische, symbolische of politieke lagen toevoegen. Omdat alleen de emoties tellen.”

    Eigenlijk geldt dat voor elke opera, stelt hij vast. “Ik weet dat het voor sommigen vloeken in de kerk is, maar als ik eerlijk ben zijn emoties het allerbelangrijkste in opera. En het is de muziek die ze oproept. Op een dieper niveau dan wat ook. Als je dat ontkent is het eigenlijk een belediging van de kunstvorm. Puccini zelf zei het zo: ‘Als je niet huilt aan het slot van Tosca was de avond verloren’.”

goed om te weten:

Altijd weten wat er speelt?

Geldig e-mail adres verplicht!